متن درس
3 شنبه 15/3/1403-26ذیقعده الحرام 1445- 4ژوئن 2024-درس 150-فقه توانمندسازی – توان حل مساله – توان حل مساله شخصی و خانوادگی کارکنان –(مساله اختلاف همسران نبی اکرم ص با ایشان) –
مساله : باید به کارکنان سازمان آموخت که مسائل واسرار محیط کا ر را به منزل منتقل نکنند .
شرح مساله: توان بخشی مسولان سازمان در حل مسائل خانوادگی مورد اهتمام شرع مقدس است از جمله این مسائل مساله تحریم حلال ها و محدود سازی لذائذ زندگی به خاطر کسب رضایت همسران است با یک تعهد اخلاقی یا به یک سوگند است که راه حل آن کفاره دادن و باز کردن گره وحل کردن مساله سوگند خوردگی است (تحلة اَیمان) . این محدود سازی و سخت گیری بر خود امری نیست که نتواند حل شود مساله کسب رضایت همسر به هر قیمتی ولو به قیمت به سختی انداختن خود و محروم کردن خود از خوردن بعضی اغذیه حلال طبق شان نزول آیات اول سوره تحریم . در اینجا باید تعلیم داد که اولا نباید در خانواده خود را از مباحات محروم نمود وثانیا در صورت تحریم راه رفع این نوع خود تحریمی ها را یاد داد .
البته در ضمن حل این مساله میتوان یاد داد که لازم نیست تمامی این توان بخشی ها را و راه حل ها را به همسران خود گفت میتوان یا نگفت یا بخشی از آن را گفت (عرف عن بعض و اعرض عن بعض)
یک مساله هم افشای اسرار است که یاد دهیم اسرار سازمانی را به داخل منزل برد بلکه باید اسرار و امور سازمانی را درب منزل گذاشت و بعد منزل رفت مثلا طبق شان نزولی که برای آیات اول سوره تحریم یاد داده شده است نبی اکرم ص برای رضایت همسر خود خبر تولی و تصدی جانشینی پدرهمسر را به جای خود به عنوان خلیفه دوم داد که میشد نداد و دردسر درست نکرد بویژه که بانوان در نگه داری اسرار و اخبار ممکن است مورد اطمینان نباشند و….
برای تتمیم این نوع توانمندسازی حل مساله خانوادگی کار کنان و مساله درست نکردن ها به ادامه بررسی باقی اخبار باب می پردازیم :
فقه الحدیث
و في تفسير القمي، بإسناده عن أبي بصير قال*: سمعت أبا جعفر (ع) يقول: «إِنْ تَتُوبا إِلَى اللَّهِ فَقَدْ صَغَتْ قُلُوبُكُما- وَ إِنْ تَظاهَرا عَلَيْهِ فَإِنَّ اللَّهَ هُوَ مَوْلاهُ- وَ جِبْرِيلُ وَ صالِحُ الْمُؤْمِنِينَ» قال: صالح المؤمنين علي (ع).
و في الدر المنثور، أخرج ابن مردويه عن أسماء بنت عميس*: سمعت رسول الله صيقول: «وَ صالِحُ الْمُؤْمِنِينَ» قال: علي بن أبي طالب.
أقول: ذكر صاحب البرهان بعد إيراد رواية أبي بصير السابقة أن محمد بن العباس أورد في هذا المعنى اثنين و خمسين حديثا من طرق الخاصة و العامة ثم أورد نبذة منها.[1].
[1] ( 1 و 2 و 3 و 4) الدر المنثور، ج 6، ص 241. مؤلف: اين روايت هم آن طور كه بايد به روشنى با آيات مورد بحث و مخصوصا با جمله” عَرَّفَ بَعْضَهُ وَ أَعْرَضَ عَنْ بَعْضٍ” نمىسازد، زيرا ظاهر اين عبارت اين است كه خداى تعالى بعضى از خلافكاريهاى آن دو زن را بيان كرد، و همه را بيان نكرد، و ظاهر عبارت
” يا أَيُّهَا النَّبِيُّ” اين است كه همه آن اسرار را براى رسول خدا (ص) فاش ساخت، و به آن جناب عتاب كرد كه چرا چيزى را كه پروردگارت برايت حلال كرده بر خود حرام مىكنى.
و نيز در آن كتاب است كه طبرانى و ابن مردويه، از ابن عباس روايت كردهاند كه در تفسير آيه” وَ إِذْ أَسَرَّ النَّبِيُّ إِلى بَعْضِ أَزْواجِهِ حَدِيثاً” گفته: حفصه در خانه خودش به درون اطاق رفت و ديد كه رسول خدا (ص) در حجره او با ماريه كنيزش عمل زناشويى انجام مىدهد، رسول خدا (ص) به حفصه فرمود: جريان را به عايشه خبر مده تا من به تو بشارتى بدهم، و آن بشارت اين است كه پدرت بعد از من و بعد از ابو بكر زمامدار مسلمانان مىشود.
حفصه بلافاصله خبر را به عايشه رسانيد، عايشه از رسول خدا (ص) پرسيد: چه كسى به تو خبر داد كه پدر من و پدر حفصه بعد از تو زمامدار مىشوند؟
فرمود: خداى عليم و خبير، عايشه گفت: من ديگر به روى تو نظر نمىكنم تا ماريه را بر خود حرام كنى، رسول خدا (ص) هم او را بر خود حرام كرد، و اينجا بود كه آيه شريفه” يا أَيُّهَا النَّبِيُّ لِمَ تُحَرِّمُ …” نازل گرديد