![مدرسه فقهی مدیریت اسلامی](https://fiim.ir/wp-content/uploads/2024/03/madrese-1.png)
مدرسه فقهی مدیریت اسلامی
![بنیاد فقهی مدیریت اسلامی](https://fiim.ir/wp-content/uploads/2024/03/logo-home-dark-1.png)
رونمایی از نسخه جدید وب سایت بنیاد
از نسخه جدید وب سایت بنیاد فقهی مدیریت اسلامی و مراکز تابعه رونمایی شد.
تازه های نشر
دو عنوان کتاب "المیزان فی الادارة" و "محله فاضله" منتشر شد.
![تازه های نشر](https://fiim.ir/wp-content/uploads/2024/03/Almizan-fi-2.jpg)
![](https://fiim.ir/wp-content/uploads/2024/02/slide-right.png)
جلسه گفتگوی انتخاباتی با حضور دکتر زاکانی
دکتر زاکانی، شهردار تهران و نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری با حضور در محل مدرسه…
بیشتر بخوانید...![](https://fiim.ir/wp-content/uploads/2024/06/photo_۲۰۲۴-۰۶-۲۴_۰۶-۴۸-۳۱-2-150x150.jpg)
مراسم عمامهگذاری با حضور آیت الله قوامی
در مراسمی با حضور آیت الله قوامی در مسجد فاطمة الزهرا (علیهاالسلام) پردیسان، حجج اسلام…
بیشتر بخوانید...![](https://fiim.ir/wp-content/uploads/2024/06/photo_۲۰۲۴-۰۶-۱۰_۲۲-۴۹-۳۲-150x150.jpg)
اطلاعیه تغییر زمان برگزاری دروس مدرسه فقهی
بدینوسیله به اطلاع طلاب محترم میرسانیم دروس خارج استاد قوامی پس از ماه مبارک رمضان…
بیشتر بخوانید...![](https://fiim.ir/wp-content/uploads/2024/04/Madrese-150x150.jpg)
دیدار رئیس بنیاد با آیت الله آل هاشم
رئیس بنیاد در این دیدار به ارائه گزارش از پیشرفتها و دستاوردهای بنیاد فقهی مدیریت…
بیشتر بخوانید...![](https://fiim.ir/wp-content/uploads/2020/12/tabriz02-150x150.jpg)
![](https://fiim.ir/wp-content/uploads/2024/02/slide-left.png)
جلسه گفتگوی انتخاباتی با حضور دکتر زاکانی
دکتر زاکانی، شهردار تهران و نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری با حضور در محل مدرسه…
بیشتر بخوانید...![](https://fiim.ir/wp-content/uploads/2024/06/photo_۲۰۲۴-۰۶-۲۴_۰۶-۴۸-۳۱-2-150x150.jpg)
مراسم عمامهگذاری با حضور آیت الله قوامی
در مراسمی با حضور آیت الله قوامی در مسجد فاطمة الزهرا (علیهاالسلام) پردیسان، حجج اسلام…
بیشتر بخوانید...![](https://fiim.ir/wp-content/uploads/2024/06/photo_۲۰۲۴-۰۶-۱۰_۲۲-۴۹-۳۲-150x150.jpg)
درس خارج فقه الاداره
فقه التمکین 170
1 مرداد, 1403
فقه التمکین 169
27 تیر, 1403
فقه التمکین 168
26 تیر, 1403
فقه التمکین 167
25 تیر, 1403
فقه التمکین 166
20 تیر, 1403
درس خارج اصول
اصول فقه الاداره 71
31 تیر, 1403
اصول فقه الاداره 70
30 تیر, 1403
اصول فقه الاداره 69
24 تیر, 1403
اصول فقه الاداره 68
23 تیر, 1403
اصول فقه الاداره 67
17 تیر, 1403
درس خارج تفسیر
تفسیر ترتیبی 44
21 تیر, 1403
تفسیر ترتیبی 43
14 تیر, 1403
تفسیر ترتیبی 42
7 تیر, 1403
تفسیر ترتیبی 41
31 خرداد, 1403
تفسیر ترتیبی 40
24 خرداد, 1403
درس اخلاق
درس اخلاق با موضوع جهاد با نفس
21 اسفند, 1402
درس اخلاق درباره فضیلت ماه رمضان
21 اسفند, 1402
درس اخلاق با موضوع نمونه برای تست
21 اسفند, 1402
درس اخلاق با موضوع درمان نفاق
10 اسفند, 1402
سخنرانی ها
دولت و مدیریت رضوی
30 اردیبهشت, 1403
وعدههای صادق
29 اردیبهشت, 1403
طنابهای شیطان
28 اردیبهشت, 1403
سخنرانی شب شهادت حضرت زهرا (س)
21 اسفند, 1402
سخنرانی با موضوع انقلاب اسلامی
21 اسفند, 1402
مصاحبه ها
برنامه ایران ما شبکه چهار
15 خرداد, 1403
فقه الاداره مکمل فقه سیاست است
23 اردیبهشت, 1403
مصاحبه آیت الله قوامی با روزنامه همشهری
21 اسفند, 1402
مصاحبه رئیس بنیاد با خبرگزاری حوزه
21 اسفند, 1402
مصاحبه رئیس بنیاد با رادیو قرآن
21 اسفند, 1402
خطبه ها
نماز جمعه تاریخ هفدهم اسفند 1402
21 اسفند, 1402
نماز جمعه تاریخ سیزدهم اسفند 1402
21 اسفند, 1402
نماز جمعه تاریخ دهم اسفند 1402
21 اسفند, 1402
نماز جمعه تاریخ یکم اسفند 1402
10 اسفند, 1402
دیدار ها
دیدار رئیس بنیاد با معاونت حوزه
21 اسفند, 1402
دیدار آیت الله قوامی با اعضای مرکز
21 اسفند, 1402
دیدار رئیس بنیاد با معاونت حوزه
21 اسفند, 1402
دیدار رئیس بنیاد با آیت الله طباطبایینژاد
10 اسفند, 1402
پرسمان
گفتگوی علمی با موضوع مسجد طراز
31 خرداد, 1403
پرسش و پاسخ مدیریتی با نخبگان لبنانی
26 خرداد, 1403
کارگزار فقیه (2)
7 خرداد, 1403
کارگزار فقیه (1)
7 خرداد, 1403
پرسش و پاسخ عرصه های عام مدیریت
21 اسفند, 1402
مردم در اتحاد امامت و امارت
به گزارش خبرنگار سرویس جامعه و تمدن اسلامی پایگاه اطلاع رسانی وسائل، آیت الله سید صمصام الدین قوامی، استاد درس خارج حوزه علمیه قم و امام جمعه پردیسان در جلسه چهل و نهم درس خارج فقه التنظیم از سلسله فقه الاداره به نقش مردم در اتحاد امامت و امارت اشاره کرد و گفت: مردم سالاری دینی به این معنا است که مردم نقش موثر داشته باشند و نه نقش زینتی؛ یعنی با رأی و نظر آنها مقامات روی کار بیایند و نیز تغییر کنند؛ منتهی در چهار چوب شرع که ضوابطی مراعات شود تا به سامان برسد. مردم امام انتخاب میکنند؛ به این معنا که اقتدا میکنند و پشتوانه برای او می سازند؛ مردم هیأت امناء انتخاب میکنند؛ هیئت امنا به نیابت از مردم، محله یار، مدیر اجرائی و رابط قضایی تعیین میکنند؛ در نتیجه، تمام ارکان مسجد و سران قوای مسجد، مستقیم یا غیر مستقیم، با رأی مردم انتخاب میشوند، مردم اقتدا میکنند. اگر قبول نداشته باشند، اقتدا نمیکنند و امام منزوی و منعزل میشود؛ زیرا لابد عدالت یا علم و دیگر شرائط او مخدوش یا مفقود شده است که در این صورت خود به خود کنار میرود و وقتی امام اصل مورد قبول واقع گشت و مورد تنفیذ امام مافوق قرار گرفت عملا منشاء مشروعیت بخشی به هیئت امناء، محله یار و رابط قضایی و مدیر داخلی خواهد شد. یعنی؛ وقتی مردم، امام را انتخاب کردند، قدرت را به او منتقل می کنند، امام بالا دستی هم او را تأیید و تنفیذ میکند؛ اگر امام برتر او را تنفیذ نکند، رأی مردم مشروع نیست؛ چون احتمال دارد مردم دچار اشتباه شوند؛ از این به بعد امام، هیأت امناء را تنفیذ می کند. مثل ولی فقیه که اول مردم او را انتخاب می کنند؛ یعنی توسط امام زمان نصب عام می شود؛ اما چون مجهول است خبرگان او را به مردم معرفی می کنند، وقتی انتخاب شد، مشروعیت قوای مجریه ومقننه وقضائیه با ایشان است و آنها را منصوب یا تأیید می نماید. این تنفیذات، مردم سالاری را دینی می کند و از خطر انحرافات می کاهد و هدایت بخشی در اختیارامامت قرار می گیرد. پس امامت یک منصب است و شرایطی دارد و مردم دخیل هستند. همانطور که نصب امیر المؤمنین از طرف خداست و مردم بیعت کننده هستند. بیعت به معنای مقبولیت است و اگر مقبولیت نباشد امامت تحقق نمی یابد؛ امام علی علیهالسلام در این مورد میفرماید: «لا رأی لمن لایطاع» یعنی نظری که مورد اطاعت قرار نگیرد، اصلا رأی نیست، پیامبر(ص)، امیرالمؤمنین را در روز غدیر معرفی کرد و همه با ایشان بیعت کردند، هرچند سکوت کردند و 25 سال تأخیر افتاد. چرا اینطور شد؟ چون مردم حمایت نکردند، مردم نباشند، اصلا زمینه ای برای امامت نیست؛ (درمورد رسول ونبی مقبولیت مردمی دخیل نیست؛ زیرا، نبی خودش برای خودش می تواند خبر داشته باشد و در مورد رسول هم «وما علی الرسول الا البلاغ»). اما امام باید حکومت کند و قوه داشته باشد. برای تحقق این مهم، مردم باید آگاه باشند و درصحنه حفظ شوند؛ مقبولیت مردمی آن زمان بوده، امروز هم هست؛ ولی فقیه از طرف شارع نصب شده است و وقتی مقبولیت وحمایت مردمی را داشته باشد، با اقتدار تمام امور را به پیش می برد و تمامی توطئه های دشمن را خنثی می کند. همچنان که روز 9 دی مردم به صحنه آمدند و از ولایت دفاع نمودند و به فرموده مقام معظم رهبری: حرکت ملّت ایران، حرکت صمیمى بود، صادقانه بود؛ «فَلَمّا رَأَى اللهُ صِدقَنا اَنزَلَ بِعَدُوِّنَا الکَبتَ وَ اَنزَلَ عَلَینَا النَّصر»؛(نهج البلاغه,خطبه56) صدق ملّت ایران در میدانهاى مختلف نشان داده شد.(بیانات رهبری در دیدار نمایندگان مجلس 4/3/93). مردم عاشق صداقت اند. ولی امروز با تبلیغات گسترده ذهن ها را مسموم می کنند، تا مردم را نسبت به نظام اسلامی بی تفاوت کنند، تا رهبر برحق را منزوی کنند؛ بنابراین در یک مسجد که نمونه کامل یک نظام دینی است، نقش مردم چند بعدی و نافذ است و بعد که این مساجد در یک منظومه و شبکه به هم متصل میشوند. مردم سالاری به مساحت نظام کلان جامعه توسعه پیدا میکند، تا به امام امت میرسد که توسط خبرگان منتخب مردم معرفی میشود که اوج نقش مردم است و سالاری آنها و بعد قوای سه گانه است که در مسجد بزرگ کشور که امام، منتخب مع الواسطه مردم است. مجلس که به عنوان هیأت امناء مردم است به وکالت و نیابت از مردم[1] به مقامات اجرائی رأی اعتماد میدهد. مجلسی که فرآورده و برآمده هیئت امناء مساجد کشور است؛ لذا مردم سالاری در نظام اتحاد امامت و امارت بسیار برجسته است./907/825/م [1] . سیرۀ عقلا در واگذاردن امور به افراد توانمند امین: باز در هر زمان و هر جا، سیرۀ عقلا بر این استمرار یافته که در برخى اعمال براى خویش نایب مىگیرند و کارهایى را که خود شخصا نمىتوانند انجام دهند به کسى که توان انجام آن را دارد واگذار مىکنند. از جملۀ این موارد، امورى است که مورد نیاز جامعه است و روى سخن در آن، متوجه کل جامعه مىباشد و اجرا و انجام آن، متوقف بر اجراى مقدمات بسیار زیاد و نیروهاى متمرکز است، نظیر دفاع از کشور و ایجاد راهها و وسایل ارتباط جمعى، مخابرات و مسائلى نظیر آن، که تحصیل آن براى فرد فرد افراد جامعه به تنهایى میسّر نیست که براى انجام آن، والى توانمندى را انتخاب و امور را به وى مىسپارند و او را بر انجام آن امور، یارى مىدهند. و از همین موارد است اجراى حدود تعزیرات و حل اختلافات که هر فردى ازسوى خود نمىتواند انجام آن را به عهده بگیرد و این موجب هرج و مرج و اختلال نظام مىگردد، که در این صورت اجرا و تنفیذ آن را به کسى که همۀ جامعه در آن متبلور باشد واگذار مىکنند و این شخص، کسى غیر از حاکم منتخب از سوى مردم نیست. پس والى جامعه گویا سمبل و نمایندۀ آنان در اجراى امور عمومى است و نایب و وکیل گرفتن نیز یک امر عقلایى است که در همۀ اعصار وجود داشته و شرع مقدس نیز آن را امضا فرموده است. در نهج البلاغه نیز در نامۀ آن حضرت به متولیان و مأموران مالیات آمده است: فانکم خزان الرعیة و وکلاء
جلسه گفتگوی انتخاباتی با حضور دکتر زاکانی
دکتر زاکانی، شهردار تهران و نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری با حضور در محل مدرسه فقهی مدیریت ضمن دیدار با آیت الله قوامی، به سوالات و دغدغههای حوزویان پاسخ گفت. دکتر زاکانی در دیدار با آیت الله قوامی، اعضای درس خارج فقه مدیریت و سایر فعالان حوزوی، نیاز حکومت اسلامی به حوزههای علمیه را از دو جهت نظریهپردازی و فقه حکومتی دانستند و گفتند: مردم نیز به تعلیم و تربیت در حوزه سبک زندگی نیاز دارند. چون این انقلاب برگرفته از اسلام است، این نیاز جدی حکومت است که درک و دریافت درستی از آن نیست و جنبه استغنایی احساس میشود که بخشی از جهت ندانستن و بخشی از جهت عمد در بیتوجهی به حوزه است. لذا این موضوع که به خاطر آن خدمت جنابعالی رسیدیم برای ما مهم است، به خصوص در همین جنبه مدیریت جامعه که به صورت ملموس دولتها درگیر آن میشوند، به حوزه علمیه نیاز مبرم وجود دارد و این فرمایش که فرمودید درسهای جدید فقه حکومتی که تعداد آنها بالغ بر 30 درس است جنبه مهمی است. اگر حوزه به این موضوع نپردازد، دیگران جای آن را پر میکنند. وی خاطرنشان کرد: دغدغه آیت الله رئیسی این بود که جهت دولت را اسلامی کند و دولت نسبتش را با اسلام و دوستان و شهدای انقلاب شفاف کرد. این تغییر جهت چیزی بود که قبلاً اتفاق نیفتاده بود. آیت الله قوامی در این دیدار با اشاره به دغدغههای رهبری در خصوص دولت اسلامی گفتند: جامعه اسلامی و تمدن اسلامی در گروه دولت اسلامی است. این دولت تار و پودش احکام است. دولت اسلامی دولتی است که تمامی کارگزاران و کارکنان به احکام اسلام معتقدند، اجرایی میدانند و اجرا میکنند. رهبری گفتند اگر این اتفاق بیفتد دولت اسلامی میشود. امثال حضرتعالی که در این رقابت هستید و فرمودید که در نظریهپردازی ما از ظرفیت حوزه استفاده میکنیم باید عنایت داشته باشید که دولت اسلامی احکاممحور است. دکتر زاکانی در ادامه گفتند: ما چهار مرحله از مراحل تمدن اسلامی را پیش رفتهایم، اما یک فاصله معناداری با وضعیت مطلوب داریم. به خصوص در عرصه فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی. نظامات کشور هنوز بر مدار اسلام شکل نگرفته است. لذا از قِبَلِ ناقصی اقتصاد و فرهنگ و اجتماع، دستاوردهای سیاسی ما هم آسیبپذیر و دستخوش تلاطمات شده است. دولتهایی که تا الآن بودهاند، غیر از دولت شهید رجایی و باهنر، دولتی نداشتیم که به این سو حرکت کند. این دولت اخیر و جناب آقای رئیسی در این جهت حرکت کرد. اما اشکالاتی وجود داشت: اینکه دور میز، همداستان با ایشان نبودند. و خود من هم به ایشان گفته بودم. نکته بعد هم این که وقتی از ناحیه خودشان میگذشتیم و به لایه دیگران میرسیدیم، همان اعتقاد هم وجود نداشت. بدنه زیردستان مال دولت قبل بود. آن جنبه نرمافزاری و فکری خیلی تسری پیدا نمیکرد. وی افزود: ما نیاز به دولت چندسطحی ملی، محلی داریم. این بر اساس اصل 100 قانون اساسی است. ما به مدیریت محله نیاز داریم که جنابعالی هم روی آن تأکید داشتید. ما با 1200 نفر از طلاب سطح 3 به بالا تفاهم کردیم تا مساجد را مدیریت کنند و 400 مسجد و 600 مدرسه را به هم متصل کردیم. این دانشآموزان و خانوادهها برای انقلاب اسلامی میمانند. قانون اساسی میگوید از بعد رفاهی و عمرانی و فرهنگی باید شوراهای منتخب مردم در سطح شهر فعال باشند که هنوز در کشور جا نیفتاده. اینها الآن رقیب هم هستند نه مکمل. ما در تهران تجربه جدیدی داشتیم و این مسئولیت را از آقای رئیسی گرفتیم که گداها و معتادان و کودکان تهران را در اختیار بگیریم و تجربه موفقی در تعلیم و تربیت آنها داشتیم. حوزه علمیه را وارد مساجد و مدارس کردیم. معیشت مردم را به خاطر گران شدن بیش از حد تهران تا حدی بر عهده گرفتیم. مصوب کردیم که معیشت شهر تهران دست شهرداری تهران باشد و دولت حمایت کند. طبق تفاهم با جهاد کشاورزی از این ماه تمام مرغ و گوشت و برنج و اقلام معیشت مردم از طریق شهرداری درب منازل تحویل داده میشود. در بحث سلامت، تربیت بدنی و اقتصاد خانوار هم پیشرفتهایی داشتیم. برای اینکه سبک زندگی در محله با محوریت مسجد شکل بگیرد 52 رویداد در تهران تعریف کردیم. سراهای محله که اجاره داده شده بود، با نمایندگان محلات و ائمه جماعات شکل گرفت تا محله اینگونه اداره شود. آیت الله قوامی تأکید کردند: دیدگاه مدیریت متمرکز شهری دیدگاه طراز اسلام است. در سطح محلات ما مدت زیادی کار کردیم. برای هر محله سی کارگزار هست که میتوانند در رشته مدیریت محله آموزش ببینند. وقتی بحث فقه مطرح میشود برخی کنار میکشند. زمینه کمک گرفتن شما از قم و دروس فقه مضاف فراهم است. در این جلسه موضوعاتی از قبیل وحدت جبهه انقلاب، طرح یارانه و دستمزد طلا، طرح نور و عفاف و حجاب و معضلات شیعیان در کشورهای اطراف به خصوص مشکلات شیعیان جمهوری آذربایجان مورد بحث و بررسی واقع شد.
برگزاری نشست گفتگوی علمی با موضوع مسجد طراز با حضور استاد قوامی
استاد آیت الله قوامی در نشست علمی با موضوع مسجدمحوری و شاخصههای مسجد طراز که در مسجد امام خمینی شهرک شهید محلاتی تهران با حضور جمعی از فعالان و دغدغهمندان موضوع مسجد برگزار گردید، محلهمحوری با محوریت مساجد و شبکه علما را اصلیترین الزام تحقق حلقههای میانی و مردمیسازی ساختار اداره کشور دانستند و تأکید کردند: شکلدهی به شبکههای مردمی بدون محوریت امامان جماعت و علما مردممحوری سکولار است و نمیتواند مشکلات موجود را حل کند. امام امیر است، امارت مال ماست، اما دیگران مصادره کردند. این اصطلاحات مال اهل سنت نیست، آنها مصادره کردهاند. امارت مال خطبه غدیر است. ایشان با بیان اینکه الگوی محله فاضله طبق مبانی دینی و بر اساس محصول سه سال درس خارج فقه التنظیم پردازش شده است گفتند: یاران محله مورد انتخاب مردم و مورد تفویض امام محله هستند و در هماهنگی با یکدیگر دقیقاً مانند هیات دولت و قوای سهگانه کشور، محله را اداره میکنند. نباید به ساختار اداره داخل مسجد دست بزنیم. داخل مسجد عبارت است از محراب و منبر و هیئت امنا و پیشنماز و خادمی که این امور را اداره میکنند و از زمان حضرت آدم علیه السلام تا امروز بوده و از این به بعد هم نباید دست بخورد. اما مسجد باید به وظیفه تمدنی خود در اداره اجتماع عمل کند و راه آن تشکیل قوای سهگانه در محله است. نیازهای یک جامعه کوچک یا آبادانی و پیشرفت است که در قوه مجریه خلاصه میشود، یا فکر و برنامهریزی است که متعلق به قوه مقننه است و یا فصل خصومات و اختلافات است که قوه صلحیه و قضائیه است. هر نیازی داشته باشید در یکی از این طبقات جا میگیرد. ایشان ضمن تشریح ساختار مطلوب اسلام برای اداره محله گفتند: محله مرز و نفوس و آمایش مشخص دارد که تحت رهبری امام است. امام رو به محله دارد. کسی را نصب میکند که مدیر محله باشد و و ظائف آن همان وظائف رئیس جمهور است. کسی را نصب میکند و میگوید تو صلحیار باش. تو حق تشکیل پرونده نداری، پرونده مال دادگاه است. تو باید پیشگیری کنی نه درمان. صلحیار معلم اخلاقی هم دارد که موعظه میکند. هر محله یک واعظ دارد. امر به معروف و نهی از منکر هم شاخه صلحیاری است. اینها پرستاران بهداشت قضایی هستند. قوه دیگر هم پارلمان محلی است که با انتخاب مردم تشکیل میشود. اینها مجموعاً سی نفر هستند که محله را اداره میکند. استاد قوامی با اشاره به اینکه طبق تفاهم بنیاد فقهی مدیریت اسلامی با دانشگاه علمی کاربردی، رشته مدیریت محله تصویب شده است گفتند: این یاران محله در قالب این رشته آموزش میبینند. اینها چون بومی محله هستند انگیزه برای پیشرفت محل زندگی خود دارند. تمام ادارات باید نمایندهای در محل داشته باشند، منتها نمایندهای که مردمی باشد، نه سازمانی. در این جلسه، حجت الاسلام و المسلمین گودرزی ضمن بیان اینکه به برنامههای اخیر توسعه کشور نقد جدی وارد است گفتند: شکلگیری نهادهای اجتماعی باید بر این اساس باشد که مسجد به عنوان سلول بنیادی جامعهسازی مطرح باشد. در ادبیات جامعهشناسی مدرن، دین به عنوان نهادی در عرض نهادهای دیگر اجتماع عنوان میشود که در دیدگاه دینی و غیرسکولار چنین امری قابل پذیرش نیست. نهادها بر خلاف سازمانها انتزاعی، تدریجی و تأثیرگذار بر شکلگیری سازمانها هستند. دین یکی از نهادهای اجتماعی در کنار دیگر نهادها نیست، بلکه نهادساز است. هیچ نهادی در عرض آن نیست، بلکه تمام نهادها در ذیل آن هستند. وی تأکید کرد: نهادهای اجتماعی جدید به علت تضاد با مبانی فرهنگ ما هیچگاه به طور کامل شکل نگرفتند، زیرا با این بستر سازگاری ندارد، لذا این نهادسازیها پیوندی بوده که جواب نداده است. دیوانسالاری ما با هویت ما سازگار نیست. ما دچار هرج و مرج نهادی هستیم. یکی از آسیبها دیوانی شدن و سازمانی شدن نهادهای برآمده از انقلاب اسلامی است. حضرت آقا به بسیج در این خصوص تذکر دادند، وقتی به بسیج تذکر میدهند، تکلیف مابقی سامانها معلوم است. این زنگ خطر است. حجت الاسلام و المسلمین گودرزی تأکید کردند: اگر ساختار اجتماعی ما طوری باشد که مساجد به کل تعطیل شوند و مشکل خاصی برای جامعه پیش نیاید، این ساختار سکولار است. ما تعریف علمی و متقن از مسجد نداریم. تعریفی ناظر به کاربرد و اثرگذاری مسجد به عنوان پیشران جامعه نداریم. در سند ملی مسجد این ایراد وجود دارد. ما باید مسجد را عمیقتر از اینها ببینیم. مسجد نهادی ذیل شخص ولی فقیه است. یکی از ایرادات وارد به عملکرد مساجد این است که دخالتهای سازمانهای مختلف ما در مساجد باعث شده هویت اجتماعی و نهادی آن تضعیف بشود. ایشان ضمن برشمردن برخی مصادیق اقدامات تضعیفکننده نهاد مسجد گفتند: امروز مسئولین از یک خبرنگار بیش از مسجد حساب میبرند. مسجد باید در برابر مسئولین خضوع کند و برای یک کار جزئی نامه بگیرد، در حالیکه این با هویت مسجد سازگار نیست. راه تحقق مسجد حقیقی ایجاد مصونیت نسبی برای مساجد است، همان مصونیتی که در غرب برای رسانهها وجود دارد و همه از آنها حساب میبرند. ما حتی در پادشاهی صفوی یک سامانه اعتراضی تحت عنوان بستنشینی داشتیم، اما امروز ما سامانه اعتراض نداریم. این باعث میشود انعطاف ساختاری حکومت کاهش پیدا کند. آنجا که میتواند اعتراضات را با جهت درست توسط مؤمنین مدیریت کند مسجد است. لینک دریافت صوت جلسه