دکتر زاکانی، شهردار تهران و نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری با حضور در محل مدرسه فقهی مدیریت ضمن دیدار با آیت الله قوامی، به سوالات و دغدغه‌های حوزویان پاسخ گفت.

دکتر زاکانی در دیدار با آیت الله قوامی، اعضای درس خارج فقه مدیریت و سایر فعالان حوزوی، نیاز حکومت اسلامی به حوزه‌های علمیه را از دو جهت نظریه‌پردازی و فقه حکومتی دانستند و گفتند: مردم نیز به تعلیم و تربیت در حوزه سبک زندگی نیاز دارند. چون این انقلاب برگرفته از اسلام است، این نیاز جدی حکومت است که درک و دریافت درستی از آن نیست و جنبه‌ استغنایی احساس می‌شود که بخشی از جهت ندانستن و بخشی از جهت عمد در بی‌توجهی به حوزه است. لذا این موضوع که به خاطر آن خدمت جنابعالی رسیدیم برای ما مهم است، به خصوص در همین جنبه مدیریت جامعه که به صورت ملموس دولت‌ها درگیر آن می‌شوند، به حوزه علمیه نیاز مبرم وجود دارد و این فرمایش که فرمودید درس‌های جدید فقه حکومتی که تعداد آن‌ها بالغ بر 30 درس است جنبه مهمی است. اگر حوزه به این موضوع نپردازد، دیگران جای آن را پر می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: دغدغه آیت الله رئیسی این بود که جهت دولت را اسلامی کند و دولت نسبتش را با اسلام و دوستان و شهدای انقلاب شفاف کرد. این تغییر جهت چیزی بود که قبلاً اتفاق نیفتاده بود.

آیت الله قوامی در این دیدار با اشاره به دغدغه‌های رهبری در خصوص دولت اسلامی گفتند: جامعه اسلامی و تمدن اسلامی در گروه دولت اسلامی است. این دولت تار و پودش احکام است. دولت اسلامی دولتی است که تمامی کارگزاران و کارکنان به احکام اسلام معتقدند، اجرایی می‌دانند و اجرا می‌کنند. رهبری گفتند اگر این اتفاق بیفتد دولت اسلامی می‌شود. امثال حضرتعالی که در این رقابت هستید و فرمودید که در نظریه‌پردازی ما از ظرفیت حوزه استفاده می‌کنیم باید عنایت داشته باشید که دولت اسلامی احکام‌محور است.

دکتر زاکانی در ادامه گفتند: ما چهار مرحله از مراحل تمدن اسلامی را پیش رفته‌ایم، اما یک فاصله معناداری با وضعیت مطلوب داریم. به خصوص در عرصه فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی. نظامات کشور هنوز بر مدار اسلام شکل نگرفته است. لذا از قِبَلِ ناقصی اقتصاد و فرهنگ و اجتماع، دستاوردهای سیاسی ما هم آسیب‌پذیر و دستخوش تلاطمات شده است. دولت‌هایی که تا الآن بوده‌اند، غیر از دولت شهید رجایی و باهنر، دولتی نداشتیم که به این سو حرکت کند. این دولت اخیر و جناب آقای رئیسی در این جهت حرکت کرد. اما اشکالاتی وجود داشت: اینکه دور میز، همداستان با ایشان نبودند. و خود من هم به ایشان گفته بودم. نکته بعد هم این که وقتی از ناحیه خودشان می‌گذشتیم و به لایه دیگران می‌رسیدیم، همان اعتقاد هم وجود نداشت. بدنه زیردستان مال دولت قبل بود. آن جنبه نرم‌افزاری و فکری خیلی تسری پیدا نمی‌کرد.

وی افزود: ما نیاز به دولت چندسطحی ملی، محلی داریم. این بر اساس اصل 100 قانون اساسی است. ما به مدیریت محله نیاز داریم که جنابعالی هم روی آن تأکید داشتید. ما با 1200 نفر از طلاب سطح 3 به بالا تفاهم کردیم تا مساجد را مدیریت کنند و 400 مسجد و 600 مدرسه را به هم متصل کردیم. این دانش‌آموزان و خانواده‌ها برای انقلاب اسلامی می‌مانند. قانون اساسی می‌گوید از بعد رفاهی و عمرانی و فرهنگی باید شوراهای منتخب مردم در سطح شهر فعال باشند که هنوز در کشور جا نیفتاده. این‌ها الآن رقیب هم هستند نه مکمل. ما در تهران تجربه جدیدی داشتیم و این مسئولیت را از آقای رئیسی گرفتیم که گداها و معتادان و کودکان تهران را در اختیار بگیریم و تجربه موفقی در تعلیم و تربیت آن‌ها داشتیم. حوزه علمیه را وارد مساجد و مدارس کردیم. معیشت مردم را به خاطر گران شدن بیش از حد تهران تا حدی بر عهده گرفتیم. مصوب کردیم که معیشت شهر تهران دست شهرداری تهران باشد و دولت حمایت کند. طبق تفاهم با جهاد کشاورزی از این ماه تمام مرغ و گوشت و برنج و اقلام معیشت مردم از طریق شهرداری درب منازل تحویل داده می‌شود. در بحث سلامت، تربیت بدنی و اقتصاد خانوار هم پیشرفت‌هایی داشتیم. برای اینکه سبک زندگی در محله با محوریت مسجد شکل بگیرد 52 رویداد در تهران تعریف کردیم. سراهای محله که اجاره داده شده بود، با نمایندگان محلات و ائمه جماعات شکل گرفت تا محله اینگونه اداره شود.

آیت الله قوامی تأکید کردند: دیدگاه مدیریت متمرکز شهری دیدگاه طراز اسلام است. در سطح محلات ما مدت زیادی کار کردیم. برای هر محله سی کارگزار هست که می‌توانند در رشته مدیریت محله آموزش ببینند. وقتی بحث فقه مطرح می‌شود برخی کنار می‌کشند. زمینه کمک گرفتن شما از قم و دروس فقه مضاف فراهم است.

در این جلسه موضوعاتی از قبیل وحدت جبهه انقلاب، طرح یارانه و دستمزد طلا، طرح نور و عفاف و حجاب و معضلات شیعیان در کشورهای اطراف به خصوص مشکلات شیعیان جمهوری آذربایجان مورد بحث و بررسی واقع شد.

دیدگاه (1)

  • طلبه و دانشجو مدیریت فناوری Reply

    سلام
    طرح حجاب
    طرح صیانت
    مدیریت محله
    باغ مزرعه قرانی
    طرح دستمزد طلائی

    مورد حمایت ماست

    4 تیر, 1403 at 1:47 ب.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *