فقه التمکین 151
- 16 خرداد, 1403
- آیت الله سید صمصام الدین قوامی
موضوعات مطروحه در این درس:
توان حل مساله – توان بخشی کارکنان حل مسائل خانوادگی به جهت کمک به حل مسائل سازمانی –آیا ت اولیه سوره تحریم و اخبار مربوطه – جمع بندی نهایی – استخراج قواعد
4شنبه 16/3/1403-27ذیقعده 1445 – 5ژوئن 2024 –درس 151 فقه توانمندسازی – توان حل مساله – توان بخشی کارکنان حل مسائل خانوادگی به جهت کمک به حل مسائل سازمانی –آیا ت اولیه سوره تحریم و اخبار مربوطه – جمع بندی نهایی – استخراج قواعد
مساله : باید به کارکنان توان حل مسائل خانوادگی را آموخت تا در خدمات رسانی سازمانی آنان کمک شود .
حمایت و توان بخشی کارکنان سازمان در حل مسائل خانواده به حکم عقل وشرع لازم است این فتوی را از آیات اولیه سوره تحریم و اخبار مربوطه آن مورد استنباط و استظهار قرار گرفت به دلالت التزامی . در این ادله خدای تبارک و تعالی به عنوان مالک مدبر نبی خود که کارگزار او در مدینه النبی و سایر مدن است را در مقابل همسران آنحضرت حمایت فرمود وخود وفرشتگان و جبرییل و صالح المومنین ع را (یعنی امیر المومنین ع) ظهیر و مولای او قرار داد یعنی هم کارگزاران عرش خود که ملائکه اند و مدبرات و مقسمات امرند و هم امیر المومنین ع را به عنوان کارگزار پیامبر ص و هم خود به عنوان مقام ربوبی همگی در پشتیبانی از آنحضرت بر آمده اند و
[1]و لو شئت لاهتدیت الطریق الی مصفی هذا العسل، و لباب هذا القمح، و نسائج هذا القز، ولكن هیهات ان یغلبنی هوای، و یقودنی جشعی الی تخیر الاطعمه و لعل بالحجاز او الیمامه من لا طمع له فی القرص، و لا عهد له بالشبع!! او ابیت مبطانا و حولی بطون غرثی، و اكباد حری، او اكون كما قال القائل:
و حسبك داء ان تبیت ببطنه و حولك اكباد تحن الی القد! (نامه 45)
… اگر می خواستم می توانستم از عسل مصفا و مغز این گندم، و بافته های این ابریشم برای خود خوراك و لباس تهیه كنم. اما هیهات كه هوا و هوس بر من غلبه كند، و حرص و طمع مرا وادارد تا طعامهای لذیذ را برگزینم. در حالی كه ممكن است در سرزمین حجاز یا یمامه، كسی باشد كه حتی امید بدست آوردن یك قرص نان نداشته باشد و نه هرگز شكمی سیر خورده باشد آیا من با شكمی سیر بخوابم در حالی كه در اطرافم شكمهای گرسنه و كبدهای سوزانی باشند؟ و آیا آنچنان باشم كه آن شاعر گفته است:
این درد تو را بس كه با شكم سیر بخوابی در حالی كه در اطراف تو شكمهایی گرسنه و به پشت چسبیده باشند
[2] وظايف پيشوايان عدل و حق(میزان الحکمه ج1)
امام على عليه السلام :خداوند مرا پيشواى خلق خود قرار داد. از اين رو، بر من واجب كرد كه درباره خودم و خورد و خوراك و پوشاكم همانند مردمان تنگ دست باشم تا نادار به نادارى من تأسى جويد و توانگر را توانگرى اش به طغيان و سركشى نكشاند.
نمایش منبع
امام على عليه السلام :خداوند بر پيشوايان عادل واجب كرده است كه خود را با مردم ناتوان همسان كنند، تا تنگدستىِ فقير، او را برنياشوبد.
نمایش منبع
امام على عليه السلام :پيشوايان حق بايد در خوراك و پوشاك به تهي دست ترين فرد رعيت خود تأسّى جويند و با چيزى كه آنها قدرت تهيه اش را ندارند خود را متمايز نسازند؛ تا چون تهيدست آنان را ببيند، نسبت به وضعيت خود از خدا خشنود باشد و چون توانگر آنان را ببيند، بر فروتنى و شكر گزارى اش بيفزايد.
نمایش منبع
امام على عليه السلام :براى خليفه استفاده كردن از مال خدا جايز نيست مگر دو كاسه: كاسه اى كه خود و خانواده اش بخورند و كاسه اى كه به ديگران بخوراند.
نمایش منبع
امام على عليه السلام :بدانيد كه هر پيروى را پيشوايى است كه به او اقتدا مى كند و از نور دانش او پرتو مى گيرد. بدانيد كه پيشواى شما از دنيايش به دو جامه كهنه و از خوراكش به دو گِرده نان بسنده كرده است.
نمایش منبع
امام على عليه السلام :چيزى بر عهده امام نيست جز همان وظايفى كه پروردگار بر عهده اش نهاده است: جدّيت در موعظه و اندرز، كوشش در خيرخواهى و ارشاد، زنده كردن سنّت، اجراى حدود الهى بر آنان كه سزاوار آنند و رساندن سهام (بيت المال) به كسانى كه سهم مى برند.
نمایش منبع
امام على عليه السلام ـ در نامه به اسود بن قطبه ـ نوشت : اما بعد، چون والى از اين و آن هواخواهى كند او را از عدالت بسى باز مى دارد، پس، بايد در رعايت و اداى حق، ميان مردم تفاوتى ننهى.
نمایش منبع
امام على عليه السلام ـ در نامه اى به محمّد بن ابى بكر ـ نوشت : اگر مردم كارى داشتند [و براى آن نزد والى آمدند، والى بايد] در نشستن و نگاه كردن خود ميان آنها تفاوتى ننهد، تا آشنا و بيگانه نزد او يكسان باشند.
نمایش منبع