فقه القیادة 122
- 18 فروردین, 1404
- آیت الله سید صمصام الدین قوامی
دوشنبه 18/1/1404-8شوال 1446-7 آوریل 2025 – درس 122 فقه رهبری سازمانی – شرائط و موانع اثربخشی – مدارا و مکاشفه – اخبار باب مدارا
مساله 112: اقول: فتحصل : مدیران در مقام ادای فریضه رهبری اثر بخش وصحیح سازمانی ملزم به اجتناب از آشکار سازی دشمنی دشمنان و مخالفان خود و مجموعه تحت امر خود هستند و نباید با آنها در گیر شوند مگر این که مخالفان خود دشمنی را آشکار کنند .
شرح مساله : معلوم شد که شدت مدارا علت اصلی افضلیت نبیین بر سایرین است ولابد از ضد آن یعنی مکاشفه مبری بوده اند لذا در ادای وظیفه رهبری موفق عمل میکردند و رهبری صحیح و تام از آنها صادر میشده است و درکسانی که زمینه داشته اند و مانع از پذیرش هدایت و نفوذ نداشته اند ایجاد انگیزش می نمودند و هر مدیری که میخواهد وظیفه رهبری اش را پیامبر گونه ادا کند باید از شدت مدارا و عدم مکاشفه برخوردار باشد در این نوبت از مکاشفه اعداء به عنوان ضد مدارا بحث میکنیم :
فقه اللغه
كاشَفَ- مُكَاشَفَةً [كشف] هُ بكذا: او را بر امرى آگاه نمود،- هُ بِالعَداوَة: بطور آشكار با او دشمنى ورزيد.[1]
و في الصِّحاح: كاشَفَه بالعَداوَةِ: أي بادَاهُ بِها مُكاشَفةً، وَ كِشافاً.[2]
فقه الحدیث :
و در این نوبت به ضد مدارا یعنی مکاشفه با اعداء در اخبار می پردازیم :
مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي نَصْرٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي الْحَسَنِ ع جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنِّي قَدْ سَأَلْتُ اللَّهَ حَاجَةً مُنْذُ كَذَا وَ كَذَا سَنَةً وَ قَدْ دَخَلَ قَلْبِي مِنْ إِبْطَائِهَا شَيْءٌ فَقَالَ يَا أَحْمَدُ إِيَّاكَ وَ الشَّيْطَانَ أَنْ يَكُونَ لَهُ عَلَيْكَ سَبِيلٌ حَتَّى يُقَنِّطَكَ إِنَّ أَبَا جَعْفَرٍ ص كَانَ يَقُولُ إِنَّ الْمُؤْمِنَ يَسْأَلُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ حَاجَةً فَيُؤَخِّرُ عَنْهُ تَعْجِيلَ إِجَابَتِهِ حُبّاً لِصَوْتِهِ وَ اسْتِمَاعِ نَحِيبِهِ ثُمَّ قَالَ وَ اللَّهِ مَا أَخَّرَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَنِ الْمُؤْمِنِينَ مَا يَطْلُبُونَ مِنْ هَذِهِ الدُّنْيَا خَيْرٌ لَهُمْ مِمَّا عَجَّلَ لَهُمْ فِيهَا وَ أَيُّ شَيْءٍ الدُّنْيَا إِنَّ أَبَا جَعْفَرٍ ع كَانَ يَقُولُ يَنْبَغِي لِلْمُؤْمِنِ أَنْ يَكُونَ دُعَاؤُهُ فِي الرَّخَاءِ نَحْواً مِنْ دُعَائِهِ فِي الشِّدَّةِ لَيْسَ إِذَا أُعْطِيَ فَتَرَ فَلَا تَمَلَّ الدُّعَاءَ فَإِنَّهُ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ بِمَكَانٍ وَ عَلَيْكَ بِالصَّبْرِ وَ طَلَبِ الْحَلَالِ وَ صِلَةِ الرَّحِمِ وَ إِيَّاكَ وَ مُكَاشَفَةَ النَّاسِ فَإِنَّا أَهْلَ الْبَيْتِ نَصِلُ مَنْ قَطَعَنَا وَ نُحْسِنُ إِلَى مَنْ أَسَاءَ إِلَيْنَا فَنَرَى وَ اللَّهِ فِي ذَلِكَ الْعَاقِبَةَ الْحَسَنَةَ إِنَّ صَاحِبَ النِّعْمَةِ فِي الدُّنْيَا إِذَا سَأَلَ فَأُعْطِيَ طَلَبَ غَيْرَ الَّذِي سَأَلَ وَ صَغُرَتِ النِّعْمَةُ فِي عَيْنِهِ فَلَا يَشْبَعُ مِنْ شَيْءٍ وَ إِذَا كَثُرَتِ النِّعَمُ كَانَ الْمُسْلِمُ مِنْ ذَلِكَ عَلَى خَطَرٍ لِلْحُقُوقِ الَّتِي تَجِبُ عَلَيْهِ وَ مَا يُخَافُ مِنَ الْفِتْنَةِ فِيهَا أَخْبِرْنِي عَنْكَ لَوْ أَنِّي قُلْتُ لَكَ قَوْلًا أَ كُنْتَ تَثِقُ بِهِ مِنِّي فَقُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ إِذَا لَمْ أَثِقْ بِقَوْلِكَ فَبِمَنْ أَثِقُ وَ أَنْتَ حُجَّةُ اللَّهِ عَلَى خَلْقِهِ قَالَ فَكُنْ بِاللَّهِ أَوْثَقَ-[3]
اقول:
فتحصل : مدیران در مقام ادای فریضه رهبری اثر بخش وصحیح سازمانی ملزم به اجتناب از آشکار سازی دشمنی دشمنان و مخالفان خود و مجموعه تحت امر خود هستند مگر این که خود آشکار کنند .
[1] فرهنگ ابجدى / متن / 715 / كاشف – ….. ص : 715
[2] تاج العروس من جواهر القاموس / ج12 / 457 / [كشف]: ….. ص : 456
[3] الكافي (ط – الإسلامية) / ج2 / 488 / باب من أبطأت عليه الإجابة ….. ص : 488
[4] بَزَنْطی، ابوجعفر احمد بن محمد بن ابینصر ۱۵۲-۲۲۱ق/۷۶۹- ۸۳۶م، از عالمان متقدم امامیه در کوفه که در شمار اصحاب امامان کاظم، رضا و جواد (علیهالسّلام) نامبردار است. وابستگی او به قبیله سکون، از شاخه های بزرگ قبیله کِنده یمن، مورد اتفاق است.
شیخ طوسی [۵]کنیه او را ابوجعفر و به احتمال ابوعلی نقل کرده و میگوید که به بزنطی شهرت دارد. []نام جد اول و دومش بترتیب عَمرو و زید بوده است که برای اختصار، غالباً نام اول را حذف میکنند و به جای زید نیز کنیه او، ابی نصر، را میآورند.گاهی نیز از بزنطی با عنوان «ابن ابی نصر» یاد میکنند. [۸]درگذشت او به اتفاق آرا در ۲۲۱ بوده است.
کلام نجاشی [۹] در این باره متناقض است که مامقانی [۱۰]و تستری [] بدان اشاره کردهاند.
هرچند سمعانی درباره نسبت بزنطی سخن نگفته است، ولی به تصریح ابن ادریس حلی[]، منسوب به نام جایی و نام نوعی پارچه نیز هست و ظاهراً معرب «بیزانسی» است.
[5] عيون الحكم و المواعظ (لليثي) / 471 / الفصل الثاني بالميم المكسورة بلفظ من ….. ص : 467