اصول فقه الاداره 52
- 23 اردیبهشت, 1403
- آیت الله سید صمصام الدین قوامی
شنبه 22/2/1403-2ذیقعده 1445-11مه 2024-درس 51 اصول فقه الاداره – اصول نظریه پردازی – رکن دوم – سوال پردازی – سوالات با ادات هل در قرآن کریم 2
شرح : رکن دوم نظریه پردازی را سوال پردازی قرار دادیم که مهارتی موثر در پردازش نظریه است مقدماتی را طی کردیم به سه مطلب و مساله اساسی و علم ساز ازدید منطقیین متفطن شدیم که با سه ادات هل ،ما و لم سوال از پدیده انجام میگیرد با این سه مطلب وارد قرآن شدیم با ادات هل شروع کردیم 68آیه را در بر میگرفت نکاتی ظریفی داشت بویژه در ارتباط با دو قسم[1] هل بسیطه (ثبوت شیء) و هل مرکبه (ثبوت شیء لشئ) من جمله آشنایی با پدیده های مهمی مثل جهنم ،ماتدعون من دون الله ، آینده و….. که میتواند موضوع و مورد نظریه پردازان مجتهد بنیاد فقهی مدیریت اسلامی قرار گیرد . برای درک بهتر آیات مربوطه سزاست که یکی دو نوبت دیگر به مرور آیات هل ادامه دهیم :
اگر حقیقت یک چیز برای انسان معلوم باشد و او بخواهد بداند که آیا آن چیز وجود دارد یا نه، در این صورت با ادات پرسشی دیگر پرسش خویش را آغاز میکند. فرض کنیم کسی میداند که حقیقت فرشته چیست، ولی نمیداند که آیا وجود دارد یا نه؟ چنین میپرسد: “هل الملک موجود؟ “، “آیا فرشته وجود دارد”؟ این نوع پرسش نزد منطقدانان به “مطلب هل بسیطه” نامیده میشود.
اگر هم وجود یک شی را میدانست و هم حقیقت آن را، ولی میخواست از صفت یا حالتی از اوصاف و حالات آن بپرسد در این صورت نیز با “هل” پرسیده میشود، ولی آنر ا “هل مرکبه” مینامند، در مقابل سوال از اصل وجود که “هل بسیطه” نامیده میشد. اصطلاحا گفته میشود در هل بسیطه پرسش از ثبوت شیء است، اما در هل مرکبه از ثبوت شیء لشیء، مثلا پرسیده میشود آیا آب رنگ دارد؟