فقه القیادة 144
- 24 اردیبهشت, 1404
- آیت الله سید صمصام الدین قوامی
4شنبه 24/2/1404-16ذیقعده 1446-14مه2025-درس 144فقه رهبری سازمانی – شرائط و موانع اثربخشی رهبری – صبر و جزع – آثار صبر – صبر صحیح و موثر
مساله145: مدیران در مقام ایفای نقش صحیح رهبری سازمانی موظف به صبر صحیح هستند صبری که با قصد قربت و وصول به آثار مادی و معنوی دنیوی و اخروی مورد نظر شرع باشد( بالفعل یا بالقوه) .مانند بازدارندگی و غلبه بر دشمن با امداد الهی ،امامت وراثت زمین ،اجر بیحساب از خدا ،مغفرت ،بهشت آخرت و….
شرح مساله: معلوم شد که صبر موضوع آموزش و توانمندسازی طی یک دوره تعریف شده و فرآیندی است که از معتبره حفص بن غیاث مورد استظهار قرار گرفت . در این نوبت از صبر صحیح و اثر بخش بحث میکنیم با این تفقه که صبر شرط صحت فریضه رهبری سازمانی مدیران است ولی نه صبری بلکه صبر صحیح یعنی صبر صحیح شرط تصحیح فعل رهبری سازمانی است . صبر صحیح یعنی صبری که اثر صحت بر او مترتب شود حال اثر صحت چیست آیاتی از قرآن (حدود 30 آیه ) این اثار را بر میشمرد و توضیح میدهد آثاری هم جون معیت ،محبت ،بشارت نصرت و غلبه ،جنت و حریر ،مغفرت و اجر کریم ، عدم تضییع اجر محسنین، ایفاء اجر بی حساب و….. آثاری که لا یلقیها الا الذین صبروا که میشود آثاری مادی و معنوی ،دنیوی و اخروی . این آثار اگر مترتب شود میشود اجر صحیح زیرا صحت در معاملات به معنای ترتب اثر است و خود صبر هم که واجب است بر مدیران راهبر کما مر . مثل وضو و طهارت که شرط صحت نماز است و خود وضو باید صحیح واقع شود و طهارت باید صحیح تحصیل شود تا بتوان صلاحیت شرطیت برای صحت نماز داشته باشد مثلا این که با آب پاک ومباح باشد دارای مسحتان و غسلتان به ترتیب باشد و….. در مانحن فیه هم صبر باید صحیح باشد تا باعث صحت نماز شود وصحت صبر به ترتب آثار مذکوره بر آن است .به تفصیل ذیل :
الف – معیت
ب – بشارت
ج – محبت
دال _بازدارندگی دشمن
ه _ امدادات الهی
عزم امور
وصول خیرات
پیروزی جمعی بر دشمن سرسخت
فوز
امامت و رهبری
وراثت زمین به همراه متقین
نصرت و غلبه
عاقبت بخیری
پیروزی در امتحان بهشت آفرین
اجر مضاعف
عدم تضییع اجر
مغفرت و اجر کبیر
مغفرت و رحمت
اجر به باحسن عمل
اجر بیحساب
ثواب الله
غرفه با تحیت وسلام
عقبی الدار و عاقبت بخیری
تحلیل :صبر باید به گونه ای باشد که این آثار برآن مترتب شود بالقوه یا بالفعل یعنی باید این ظرفیت را داشته باشد مثلا صبر بالله یا فی الله یا لله باشد که در اخبار آمده است صبر صادق و صبر خواص باشد کمامرفی الاخبار و صبر جمیل یا صبر شاکرین باشد کما مر و الا صرف تاب آوری بدون قصد قربت و بدون هدف ربوبی و هم نوعی ریاضت است ولی مترتب آثار وحیانی مذکوره نیست .صبری که بادارندگی و غلبه بر دشمن را بدنبال داشته باشد و به وراثت زمین و امامت و انقلاب بر علیه مستکبرین و فراعنه منجر شود فعلا یا قوة . لذا باید نیت صابر از آغاز عاقبه الدار و جنت و حریر باشد و قبل از آن غلبه بر دشمن با امدادات الهی و امامت و وراثت زمین باشد و طلب اجر بیحساب وبی تضییع و مضاعف از خدا باشد این قصد هدای خالص و معنوی صبر را تصحیح میکند و صلاحیت شرطیت برای صحت فعل رهبری سازمانی را پیدا میکند (والله العالم)
فتحصل : مدیران در مقام ایفای نقش صحیح رهبری سازمانی موظف به صبر صحیح هستند صبری که با قصد قربت و وصول به آثار مادی و معنوی دنیوی و اخروی مورد نظر شرع باشد( بالفعل یا بالقوه) .مانند بازدارندگی و غلبه بر دشمن با امداد الهی ،امامت وراثت زمین ،اجر بیحساب از خدا ،مغفرت ،بهشت آخرت و….