فقه القیادة 16
- 11 مهر, 1403
- آیت الله سید صمصام الدین قوامی
موضوعات مطروحه در این درس:
عدالت مراوده ای عامل نفوذ مدیر عادل در رهبری
چهار شنبه 11/7/1403- 28ربیع الاول 1446- 2اکتبر 2024- درس 16 فقه القیاده (فقه رهبری رفتاری سازمانی) – عدالت مراوده ای عامل نفوذ مدیر عادل در رهبری
مساله7: اعمال عدالت در مراودات و تعاملات سازمانی وضعا باعث نفوذ مدیران عادل در کارکنان و تکلیفا جزء وظائف بنیادین آنها است.
شرح مساله : معلوم شد که رهبری رفتاری سازمانی به هدف نفوذ و هدف عالی انگیزش کارکنان ، توسط اعمال عدالت سازمانی اتفاق می افتد که با روش اسهل فالاسهل و با تدریج و تدرج صورت می پذیرد به نمونه هایی از اعمال عدالت توزیعی به عنوان یکی از شعب عدالت سازمانی در عزل و نصب و نظام پرداخت در سیره معصوم ع آشنا شدیم و معلوم شد در این نوبت به اعمال عدالت مراوده ای و رویه ای می پردازیم که هردو از شعب عدالت سازمانی هستند عدالت مراوده ای[1] به معنای همه را به یک چشم نگریستن . مراوده[2] در قرآن به معانیطلب کردن و خواستن ،تمنّاى كامجويى ،دعوت ،گفتگو، ، خواستن چيزی با نرمى و مدارا. ،با ديگرى در اراده نزاع كنى و قصد كنى آنچه را كه او قصد نمیكند و يا بطلبى چيزی را كه او نمیطلبد. ،آنگاه كه با «عن» يا «على» همراه باشد مخادعه و فريفتن ،رفت و آمد و….. آمده است . در اصطلاحمراوده (Mutual) به رفتارهایی دوطرفه یا چندطرفه گفتهمیشود که بین انسانها برقرارمیشود. [3] یعنی تعاملات و برخورد های طرفینی یا چند طرفه در کارکنان سازمان به براساس احترام متقابل بر اساس تکریم متقابل بر مبنای انصاف و…. که شامل گفتار دستوری ،رسمی ، خودمانی ،کنایی ،تصریحی و… هم میشود هرکس احترام میخواهد باید احترام کند تکریم میخواهد باید تکریم کند و… این نوع تعاملات طرفینی میتواند سازمان را به بهشت یا جهنم تبدیل کند حال عدالت مراوده ای یا تعاملی یعنی چه ؟ یعنی رفتار صحیح و بهنجار با همه بدون تبعیض . نه اینکه به مافوق احترام کنیم به مادون بی احترامی و به همتراز بی اعتنایی و حسودانه و .. اخلاق اسلامی در این جا حرف اول را میزند اعم از محاسن و مکارم اخلاق . در مانحن فیه یعنی عدالت مراوده ای و عدالت تعاملی در رهبری رفتاری سازمانی چگونه باید باشد عدالت در امر و نهی و طلب و خواستن و رفت وآمد و گفتگو برخورد روابط سازمانی مافوق و مادون و همتا و….چگونه موصوف به عدالت میشود و باعث نفوذ و انگیزش میشود ادبیات دینی در این زمینه مشحون از مطلب و آموزه است . پیامبر اعظم ص که اسوه حسنه علی الاطلاق برای مدیران است در ادای وظیفه رهبری سازمانی دارای خلق عظیم است و وسیره رفتار حکمرانی ایشان لابد مبتنی بر عدالت بوده است به دلیل اطلاق “امرت لاعدل بینکم” و “ان الله یامر بالعدل” . در سنن النبی ص با رهبری های عادلانه این حکمران و مدیر معصوم آشنا میشویم . به دلیل عموم آیه ” فبما رحمة من الله لنت لهم و لوکنت فظا غلیظ القلب لانفضوا من حولک فاعف عنهم ، و استغفر لهم و شاورهم فی الامر فاذا عزمت فتوکل علی الله …..” کلیه ضمائر جمع غائب عام استغراقی است و شامل کلیه کارکنان و همکاران و ماموران میشود با هر رنگ وزبان ورده و نژاد و قبیله و… یعنی عفو و استغفار و مشاوره و رفتار لین و غیر فظ برای همه کارکنان علی السویه وبدون تبعیض است اطلاق آیه ،کارمندان و شهروندان را شامل میشود و عموم آیه شامل کلیه کارمندان میشود . و همین دلیل کافی است برای اعمال عدالت مراوده ای این عالیترین حکمران دینی والله العالم. لذا در قلوب نفوذ میفرمود و آنها را با این نوع رهبری بر می انگیخت که برای اسلام و حکومت اسلامی مجاهدت بی دریغ برای کسب رضایت خداوند داشتند . و بر مبنای مختار که لزوم تاسی به آن حضرت است عدالت مراوده ای بر مدیران لازم و واجب میشود .
فتحصل : که اعمال عدالت در مراودات و تعاملات سازمانی وضعا باعث نفوذ مدیران عادل در کارکنان و تکلیفا بر مدیران لازم بر واجب و جزء وظائف بنیادین آنها است.