header

(1400-05-01) اصول فقه الاداره - درس 89 و 90

درس خارج اصول فقه الاداره حضرت آیت الله قوامی (دامت برکاته)

درس 89 و 90 (جمعه 1400/05/01) - 12 ذی الحجه 1442- (2021/07/23)

بسم الله الرحمن الرحیم

اصول فقه الاداره – استصحاب – مستصحب مرکبه –  استصحاب اعتصام سازمانی –امکان وقوعی

گفته شدسازمان کر یت معتصم امکان ذاتی دارد و مثال هایی مثل منظومه شمسی،اهل بیت ع و..  دارد  یعنی امکام وقوعی هم دارد  و سازمان  های عادی و انسانی هم صلاحیت مصداقیت دارند  و گفته شد که حداعتصام این است که در محورهای نظم ،رشد ،انگیزش و معنویت به حدی برسد که آسیب پذیر نباشد مثلا اگر سازمان ،برنامه ،نظارت و هماهنگی را به گونه ای اعمال کند و خطاهای کمتری داشته باشد  که در نتیحه یک نظم سیستمی بر آن حاکم میشود  که دچار  اختلال نخواهد شد . و در محور رشد اگر گزینش اصلح ، توانمند سازی ، ارزیابی عملکرد و جبران به حدی برسد که نظام شایستگی را به خوبی اعمال کند  و  منابع انسانی به گونه ای مدیریت گردند که که نفوذ نا صالحان را غیر ممکن کند . لذا سازمانی دائما رشید و روبه رشد  را سامان میدهد . و نیز در محور انگیزش ، به  عناصر رهبری ، اصلاحات ، تعارضات و ارتباطات به حدی برسد که رفتار سازمانی  به خوبی مدیریت شود و رفتا رهای بهنجار و متعادل  بروز کند که ناشی از نگرش ، شخصیت و ادراک بالای  رفتار گر باشد  در نتیجه درجه انگیزش به حدی ارتقاء پیدا میکند که همه به گونه درون  خیز  عمل میکنند نیازهایشان تامین  و اشباع میشود که خود به خود  رفتار پیش رفته از خود بروز میدهند . و نیز در نحور معنویت به حدی از فرهنگ سازمانی برسند که باورها ، ارزش ها و رفتار هایشان از معنویت بالای بر خوردار میشود  و فرهنگ های جهاد،عبودیت ، ایثار ، وفاداری ، فدا کاری ، بسیج، دینداری،خدمت و....  در زیست سازمانی آنها  به درجه ای از ناثیر میرسد که امکان خیانت ، طغیان   و... از آنها گرفته میشود  و در نتیجه  معنویت سازمانی مثل پدافندی غیر عامل و گنبدی آهنین  عمل میکند و همه به خدمت می اندیشند و نه قدرت و سازمان نهایتا از مادیت  و سوداگری صرف نجات پیدا میکند و از آسیب های غیر معنوی مصون میشود .

 فقط کافی است که درجه نظم ،رشد ،انگیزش و معنویت را دائما بالا نگاه داریم . مثل بدنی که با عمل به پروتکل های بهداشتی ازمصونیت در مقابل بیماری پیدا میکند کخ نمونه های زیادی داریم  . سازمان هم با رعایت پروتکل های بهداشتی مدیریتی وچکاب دانمی و سنجش مو زون و منصفانه به درجه اعتصام میرسد مگر آب کر با قلیل از  لحاظ ماده فرق دارند ؟ آنچه آندو را متمایز میکند  حجم و مساحت شرعی است  که امام  ع آن را محدد کرده است  همین امام ع میتواند معیار ها و شاخص هایی را مثل تقوی ، عدالت ، صداقت و .... را معین کند که باید مورد پژوهش قرار گیرد  .  رعایت این معیارهای شرعی میتواند سازمان را به اعتصام و مصونیت نائل نماید . اهل بیت ع در حد اعلای از مصونیت قرار دارند ک رجس تماما از آنها و بیت شان دور شده است و دیگر نهاد ها  با عدالت و تقوی و.... به حدی پاین تر ولی مصونیت بخش دست پیدا میکنند .(ولله العالم)

 

( 90 -  89 دانلود فایل صوتی درس )