header

معاونت آموزش

آموزش
مقدمه
بنیاد فقهی مدیریت اسلامی بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری در رابطه با تولید علم و جنبش نرم‌افزاری فعالیت‌های خودش را آغاز کرده است و به‌طور خاص در تولید دانش مدیریت اسلامی تلاش‌های خودش را پیگیری می‌کند.
هدف معاونت آموزش هدفش آموزش و تربیت طلاب در رابطه با علم مدیریت اسلامی و فقه الاداره است و به‌عبارت‌دیگر هدف آن تربیت مجتهدین فقه الاداره و مجتهدین نظریه¬پرداز درزمینهٔ مدیریت اسلامی  است.
راهکار اجرایی هدف مذکور
بالطبع برای تحقق چنین هدفی معاونت آموزشی بنیاد نیازمند پذیرش طلاب در حد درس خارج است؛ در این راستا معاونت آموزش موظف است سه نوع آموزش به پذیرفته‌شدگان در مجموعۀ بنیاد ارائه نماید:
1- آموزش فقه الاداره
آموزش فقه الاداره در قالب درس خارج فقه الاداره است که به‌صورت روزانه در ساعت 7-8  توسط استاد قوامی ارائه می‌شود.
2- آموزش علم مدیریت
کارآموزشی دیگری که در بنیاد انجام می¬شود، آموزش علم مدیریت است به‌عبارت‌دیگر همان چیزی که به آن مدیریت غربی می‌گویند. برای این منظور یک دوره 6 ساله با مشورت اساتید معتبر دانشگاهی، طراحی‌شده که کل مباحث مدیریتی روز، از ابتدا تا پایان مقطع دکترا آموزش داده می‌شود. در این دوره عمومی‌ات رشته مدیریت که بین گرایش‌های مختلف رشته مدیریت مشترک است پاس می‌شود. این دروس توسط اساتید و بزرگان رشته مدیریت که بسیار کارآزموده و مجرب هستند و آشنا با نظریات روز هستند آموزش داده می‌شود.
آشنایی با علم مدیریت باعث می¬شود که طلاب محترم، اشراف خوبی نسبت به مسائل و موضوعات این رشته پیدا کنند و به‌عبارتی‌دیگر یک موضوع شناسی جامع در بحث مدیریت انجام می‌گیرد تا دانش آموختگان این مجموعه بتوانند به سوالات و موضوعات مدیریتی که برای آن ها طرح می¬شود با مراجعه به منابع اسلامی پاسخ دهند و به سطحی از آگاهی دست پیدا کنند که بتوانند برای موضوعات مختلف مدیریتی احکام مورد نظر را استنباط نمایند.
مزیت این روش آموزشی: درواقع بنیاد برای تولید علم مدیریت اسلامی؛ به علم مدیریت روز و دانش فقه کمک می‌کند تا کمبودها وکم کاری هایشان به نوعی جبران گردد، زیرا کسانی که در این دو زمینه متخصص بوده اند و کار کرده اند هیچ گاه قابلیت های طرف دوم را آن چنان که باید در نظر نگرفته اند و درنتیجه هیچ گاه نتوانستند محصول خوب و بدون نقصی در زمینۀ مدیریت ارائه دهند. علم مدیریت روز چون به اصطلاح از تعالیم آسمانی بدور است خودبه‌خود یک سری نواقص را خواهد داشت و نیاز به غنی شدن دارد و دانشمندان علم مدیریت که در این زمینه صاحب نظر هستند از منابع وحی اطلاعات چندانی ندارند. از طرف دیگر در کتب اسلامیِ ما چون به‌طور خاص به مباحث مدیریت اشاره نشده و مجتهدین و متخصصان در علوم اسلامی که به معارف اسلامی آشنا هستند؛ با علم مدیریت روز و موضوعات آن در حد تخصص آشنا نیستند درنتیجه نمی توانند احکام مسائل مدیریتی را استخراج کنند، لذا بنیاد فقهی مدیریت اسلامی  نظام آموزش خویش را طوری طراحی کرده است که این نقیصه جبران شود. بنابراین افرادی که مباحث مقدماتی اجتهادی را طی کرده اند و آمادگی استنباط را کسب نموده اند (یعنی تقریباً حدود 10 سال در حوزه مشغول تحصیل بوده¬اند) و اکنون وارد درس خارج شده¬اند را با تدابیر و برنامه ریزی خاص  به‌صورت تخصصی با علم مدیریت آشنا می¬ کند وطی فرآیندی، تخصص علوم اسلامی را با تخصص علم مدیریت تلفیق کرده و درنتیجه یک مجتهد نظریه¬پرداز در علم مدیریت اسلامی را تربیت خواهد کرد .
3- آموزش اعضاء در قالب گروه اجتهادی
فعالیت دیگری که معاونت آموزش بر عهده¬ دارد آموزش اعضاء در قالب گروه اجتهادی است، در حقیقت گروه اجتهادی تمرین کارگاهی برای تولید فقه الاداره و آمادگی برای نظریه¬پردازی در علم مدیریت اسلامی است. در این گروه اجتهادی یک فقیه مبرّز به عنوان استاد راهنما گروهی 6 نفره  از اعضاء بنیاد را راهنمایی می¬کند. گروه مزبور موظف است در مسائل روز مدیریت با استفاده از منابع اسلامی یعنی  قرآن و سنت عملاً استنباطاتی داشته باشد. در حقیقت تولیدات درس فقه الاداره در این گروه به استاندارد های اجتهادی معتبر وعالی می رسد ودر خلالش قدرت اجتهاد اعضاء نیز ارتقاء می یابد.
بافت سازمانی
معاونت آموزش بخش صفّی ستاد شورای عالی آموزش است، یعنی در بنیاد شورایی به نام شورای عالی آموزش با ترکیب ریاست بنیاد، مدیریت اجرایی بنیاد، معاونت آموزش و دو نفر از اساتید معتبر رشته مدیریت فعال است که تصمیم¬گیری¬های کلان آموزشی بنیاد در آنجا صورت می¬گیرد و مصوباتش به معاونت آموزش ابلاغ می¬شود، معاونت آموزش نیز وظیفه¬ دارد  آن مصوبات را تمام و کمال اجرا نماید.
همچنین معاونت آموزش دارای سه بخش امتحانات، اساتید وامور آموزشی است .

معرفی اجمالی دوره 6 ساله مدیریت علمی
دوره 6 ساله مدیریت، شامل دروس مختلف رشته مدیریت مثل مدیریت رفتار سازمانی، منابع انسانی، روانشناسی، جامعه شناسی سازمان و غیره است.
در این دوره، مدیریت در مقطع فوق لیسانس و دکترا به چهار گرایش تقسیم شده است: گرایش مدیریت رفتار سازمانی، مدیریت منابع انسانی، فرهنگ سازمانی و سیاست گذاری عمومی یا خط مشی گذاری. طلاب نخبه ای که در بنیاد مشغول تحصیل هستند در سال چهارم از این 6 سال به انتخاب گرایش خودشان می پردازند، که طی این فرآیند مجموع طلاب به چهار گروه تفکیک شده و در این چهار گرایش به‌طور تخصصی در کنار عمومی‌ات رشتۀ مدیریت مشغول به تحصیل خواهند شد. در پایان تمامی افرادی که در این 4 گرایش به‌طور تخصصی تحصیل کرده اند، می بایست پایان نامه های خود را در موضوعات مورد نظر نوشته و از آن دفاع کنند.
همچنین بنیاد در برنامه های آموزشی برون بنیادی خود، برای گروه ها، اقشار مختلف، ارگان ها و نهادهای گوناگون کشوری  و لشکری اعم از رسمی و غیر رسمی، دوره¬هایی آموزشی به فرا خور هر کدام برگزار می‌کند